takaisin pexels-rdne-stock-project-6692048

Toimitusketjun suunnittelu kiinalaista uuttavuotta 2024 varten

Kiinalaisen uudenvuoden (CNY) aikaisella seisokilla on syvällinen vaikutus maailmanlaajuiseen toimitusketjuun. Loman vaikutuksena tuotanto hidastuu, toimintaa ja kapasiteettia rajoitetaan, aikataulut häiriintyvät ja kuljetukset viivästyvät, mikä saattaa johtaa merkittäviin toimitusketjun häiriöihin.

Kiinalainen uusivuosi, jota kutsutaan myös kevätjuhlaksi ja kuun uudeksivuodeksi, on Kiinan tärkein perinteinen juhla. Tänä aikana perheet  kokoontuvat ja nauttivat harvinaisesta tapaamismahdollisuudesta. Vaikka kyseessä on seitsemän päivää kestävä loma, monet järjestävät lähtönsä matkustamalla etukäteen kotikaupunkiinsa, vaikka olisivat kaukanakin.

Milloin uusivuosi on vuonna 2024?

Kiinalainen uusivuosi 2024 on lohikäärmeen vuosi.

Kiinalaisen uudenvuoden virallinen päivä vuonna 2024 on helmikuun 10. Yleinen vapaa on viikon mittainen, 10.2 - 17.2.

Ihmiset kokoontuvat suurelle uudenvuodenaaton illalliselle 9.2 ja osa jatkaa juhlimista aina 24.2 järjestettävään lyhtyjuhlaan saakka.

Kiinalaisen uudenvuoden 2024 vapaan tärkeimmät päivämäärät:

2024 Kiinalainen uudenvuodenaatto: 9. helmikuuta 2024

2024 Kiinalainen uudenvuodenpäivä: 10. helmikuuta 2024

2024 Kiinalainen kevään lyhtyjuhla: 24. helmikuuta 2024

2024 Kiinalainen uudenvuoden loma: 10. helmikuuta 2024 - 17. helmikuuta 2024

Miten uusivuosi vaikuttaa toimitusketjuun?

Kiinalainen uusivuosi on yksi merkittävimmistä lomakausista, joka saattaa vaikuttaa toimitusketjuusi aiheuttaen viivästyksiä ja lisäämällä kustannuksia.

Ohessa kiinalaisen uudenvuoden 2024 aikajana:

CNY2024_timeline_infographic.svg

Hidastunut tuotanto

Vaikka uudenvuodenjuhla kestää vain viikon, tehtaat sulkeutuvat tyypillisesti 2-4 viikkoa etuajassa, joten varsinainen tuotanto pysähtyy jo tammikuun puolivälissä.

Määräaikojen noudattamiseksi tehtaat yleensä pyytävät työntekijöitä nopeuttamaan ja kiirehtimään tuotteiden valmistusta. Tämän seurauksena on huomioitava kiirehtimiseen liittyvät laatuongelmat.

Suuri toimitustarve ennen lomaa

Koska yritykset ympäri maailmaa yrittävät saada tuotteensa pois Kiinasta ennen lomaa, Kiinan suurimmat satamat valmistautuvat ruuhkautumiseen.

Kasvava kysyntä johtaa kontti ja aluspulaan, mikä puolestaan lisää toimituskuluja ja käsittelyaikaa.

Toimitusten viivästymiset

Satamien ruuhkien vuoksi pidemmät toimitusajat ja odottamattomat peruutukset ovat mahdollisia.

Lisäksi tämä vuosi voi olla haastavampi Punaisenmeren kriisin vuoksi. Laivayhtiöt jatkavat konttialusten uudelleenreitittämistä hyödyntäen pidennettyä reittiä Hyväntoivon niemen ympäri, mikä lisää kuljetusaikaa entisestään.

Tapoja minimoida toimitusten viivästymisen riskit:

• Lähetä etuajassa

• Valitse vaihtoehtoisia kuljetusvaihtoehtoja

• Harkitse vähemmän ruuhkaisia satamia

• Valitsemalla useampia konttityyppejä ja kuljetusvälineitä

Valmistaudu

Suunnittele ja valmistaudu etukäteen, seuraa ja paranna varastosaldoasi sekä pysy tiivissä yhteydessä tavarantoimittajiisi. Nämä ovat avaintekijöitä sujuvan toimitusketjun varmistamiseksi vuoden merkittävimmän lomakauden aikana.

Toisinaan tuotteiden liikkumista on vaikeaa hallita, mutta luotettava ja kekseliäs logistiikkakumppani minimoi vaikeudet.

Asiantunteva tiimimme Aasiassa auttaa sinua varmistamaan tuotteidesi lastauksen kontteihin oikeissa olosuhteissa.

Ota yhteyttä

Nykyiset asiakkaat - jos sinulla on lähetystäsi koskevia kysymyksiä tai huolenaiheita, ole hyvä ja ota yhteyttä ColliCaren yhteyshenkilöösi.

Potentiaaliset asiakkaat - jos tarvitse lisätietoja tai apua, ota meihin yhteyttä.