Golden Week 2025
Kiinan kansallispäivän Golden Weekia vietetään 1.–7. lokakuuta Kiinan kansantasavallan perustamisen muistoksi. Golden Week 2025 sisältää myös keskisyksyn festivaalin 6. lokakuuta, mikä pidentää Golden Weekin 8. lokakuuta asti, yhden päivän pidemmäksi, kuin kansallinen vapaapäivä yleensä kestää.
Golden Week on viikon mittainen juhla, jolloin Kiinassa järjestetään paraateja, juhlia, seremonioita, matkoja, tapaamisia ja muita vastaavia juhlallisuuksia, jotka ovat keskeinen tekijä vähittäiskaupan, majoitus- ja kuljetusalan kannalta.
Loman aikana tehtaat ja toimistot sulkevat ovensa koko maassa. Satamat ja tullilaitokset pysyivät kuitenkin toiminnassa supistetulla henkilöstöllä.
Miten Golden Week vaikuttaa lähetyksiin?
Kiinalaisten yritysten valtakunnallisen sulkemisen lisäksi Golden Weekin ja keskisyksyn festivaalin aikana on myös kotimaisen kysynnän kasvua. Golden Weekin vaikutus lähetyksiin:
Golden Weekia edeltävä ruuhka
Golden Weekia edeltävä volyymipiikki on nähtävissä joka vuosi kolme tai neljä viikkoa ennen lomaa. Loman aikaisen sulkemisen vuoksi monilla yrityksillä on kiire täyttää tilauksia ja järjestää lähetyksiä etukäteen.
Golden Weekia edeltävä kuukausi on kiihkeää liiketoimintaa, kun maahantuojat kiirehtivät saamaan tilaukset matkaan ennen lomaa. Tämä toiminta syö käytettävissä olevaa rahtitilaa ja nostaa sekä meri- että lentokuljetusten hintoja. Odotettavissa on ruuhkaisia kuljetusliikkeitä, rajoitettua kuljetuskapasiteettia ja nousevia hintoja, kun palveluntarjoajat hyödyntävät lomasesonkia.
Puutteita satamatoiminnoissa
Satamahenkilökunta pitää myös lomia, mikä johtaa pulaan sataman työvoimasta. Satamaprosessien, kuten lastauksen/purun, tulliselvityksen ja laivojen aikataulutuksen tehokkuus heikkenee, ja esiintyy jopa ruuhkautumisilmiöitä.
Kotimaisen kuljetuskysynnän kasvu
Lomia edeltävä aika on usein kotimaisten kuluttajien liiketoiminnan huippuaikaa. Valmistajat ja jälleenmyyjät ovat kiireisiä ostojen ja kuljetusten kanssa valmistautuessaan tulevaan lomaan etukäteen, mikä lisää logistiikkakysyntää. Toisaalta ihmisten paluu kotikaupunkeihinsa tai matkustaminen aiheuttaa paineen kasvua siviilikuljetuksille, kuten teille, rautateille ja ilmailulle, mikä supistaa rahtikapasiteettia. Lopulta kuljetusmarkkinat kohtaavat "tarjontapulan", jossa rahtihinnat nousevat ja toimitusajat pitenevät, mikä entisestään pahentaa tuotteiden kiertonopeutta.
Kiinan ulkopuolella: kapasiteetin ja konttien pula
Laivayhtiöt priorisoivat enemmän tilaa Kiinasta tulevalle rahdille, mikä vähentää vastaavasti muiden maiden lähetyksiin käytettävissä olevaa kapasiteettia. Ainoa toteuttamiskelpoinen ratkaisu on odottaa, kunnes ruuhka helpottaa.
Konttien saatavuus on toinen haaste, kun kontit muista Kaakkois-Aasian maista alkavat siirtyä Kiinaan elokuun puolivälistä syyskuun loppuun.
Loman jälkeinen jatkuminen
Kuka tahansa, joka odottaa toiminnan palaavan normaaliksi heti Golden Weekin jälkeen, on pahasti erehtynyt. Loman jälkeen patoutunut kysyntä pitää volyymit korkealla, mikä rasittaa edelleen toimitusketjua – mikä johtaa pidempiin toimitusaikoihin ja jatkuviin häiriöihin.
Ennakointi haasteiden ratkaisemisessa
Kiinan Golden Weekin logistiikkaviivästykset ovat melko yleisiä kansainvälisille yrityksille. Ennakoiva lähestymistapa, jossa on kehittynyt suunnitelma ja toimitusaikataulujen säätäminen, on paras tapa välttää nousevat hinnat, tiukka kapasiteetti ja viivästykset. Yrityksiä kannustetaan varaamaan rahtilat etukäteen tarvittavan tilan varmistamiseksi, ja on suositeltavaa tehdä se vähintään 3–4 viikkoa ennen tapahtumaa.
Silti et voi koskaan tietää, millaisia esteitä voit kohdata sesongin aikana. Jos ilmenee äkillisiä ongelmia tai tarvetta, ota meihin yhteyttä saadaksesi apua. Kokeneena, joustavana ja luotettavana logistiikkakumppanina autamme varmistamaan, että toimitusketjusi toimii sujuvasti.